tisdag 10 september 2013

Vad ska jag jobba med?

Det är inte bara unga som inte vet vad de vill jobba med. Faktum är att bara 11% trivs bra eller mycket bra på sin arbetsplats, vilket är en beklämmande siffra. Ett bra tecken på att du trivs på ditt arbete är att du skulle vilja vara där även om du inte fick betalt. Hur vet man då vad man vill arbeta med?

Jag hävdar att vi oftast börjar i fel ände. Vi tittar på Vad, Hur och Varför. Precis i den ordningen. Med andra ord: Vad vill jag jobba med? Hur ska jag nå dit och om tid finns: ett litet varför som lätt blir överkört av mer logiska tankegångar, antingen från dig själv eller andra. Det kan handla om begränsade övertygelser som vi fått med oss från barndomen, lågt självförtroende etc. Istället borde vi vända på steken och börja med Varför? Lättast är att göra en lista på allt du tycker är roligt. Min såg ut ungefär så här:


Gör en egen lista. Det behöver inte ta mer än fem minuter. Nu har du ganska många varför i ditt liv. Saker som gör att du känner dig glad/tillfreds och som gör att du utvecklas. Hur väl stämmer din lista in på ditt nuvarande jobb eller jobbet du "vill ha"? Om inte är det dags att brainstorma en liten stund varje dag. Sätt listan någonstans där du ser den. Läs orden en gång varje kväll tills du kan dem utantill. Låt hjärnan komma fram till lösningen själv. Alla punkter kommer givetvis inte att stämma (jag gav ganska snart upp tanken på en muffinsbakande trädgårdsmästare med hundrastningstjänster blandat med chefsskap och resebyrå), men det viktiga är att det yrke som växer fram inte krockar med något av det du tycker är roligt. Jag kanske inte behöver arbeta som trädgårdsmästare, men jag behöver ha ett jobb där jag har tid att vara i min trädgård då och då. Jag kanske inte behöver blir journalist, men att skriva en bok inom det jag jobbar med är på sikt inte omöjligt.

Försök att inte lägga in andras värderingar. Det spelar ingen roll om jobbet inte är enkelt att få, du kan alltid ta ett annat på vägen mot det slutliga målet och dessutom lära något av det. Världen är full av människor som livnärt sig på omöjliga yrken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar