söndag 20 oktober 2013

9 tips för start-up företag



Har du ett litet, nystartat företag, kanske utan speciellt mycket pengar, där ditt eget driv kommer vara avgörande för om du når framgång eller inte?Är du en entreprenör med stora drömmar som längtar efter  framgång? Grattis! Den resa du kommer att genomgå om du lyckas kan närmast liknas med resan en rymdkapsel gör vid uppskjut: aldrig kommer resan att gå så fort som nu, aldrig kommer du lära dig så många saker som i början. Många (idag) stora företag började i mycken liten skala, apple är ett strålande exempel, men även IKEA har en gång bestått av en liten lokal i mörkaste Småland. Gemensamt för dem är att de lyckades på en marknad med en produkt som fyllde ett behov. Kanske är ditt företag inte IKEA eller Apple, kanske har du ett byggföretag, en hårsalong eller något annat med stor konkurrens, där bara du är skillnaden mellan dig och dina konkurrenter. Oavsett om du har en unik produkt eller om du måste övertyga andra att just du är unik så finns det en hel del att göra på det personliga planet.

Hur gör man då för att lyckas?

1. Hur uppfattar andra dig? Du är ett varumärke, när andra människor träffar dig så kommer de automatiskt att skapa sig en uppfattning om vem du är utan att du behöver öppna munnen. Det gäller kroppsspråk, kläder, hållning samt tonläge. Ett tips är att anpassa röstläget så att det matchar den du pratar med och använda samma typ av kroppsspråk. Det finns mycket bra (och gratis) material på nätet. En annan positiv fördel med att vara medveten om sitt kroppsspråk är att du automatiskt blir mer självsäker om du använder det på rätt sätt. Amy Cuddy förklarar begreppet i denna video:

2. Personal branding. Ligger även i punkten över, men här tänker jag framförallt att synas i digitala medier, i forum där ditt ämne diskuteras osv. Det finns även här en del böcker i ämnet. Mediababe är en, men att brainstorma är minst lika viktigt. Våga söka kunder på ställen där människor som älskar dina produkter samlas.

3. Gör något varje dag. Många företag går i graven efter några år för att de gör samma sak, hela tiden. De hänger inte med i utvecklingen som sker varje dag runt omkring oss. Att lägga 1 timme varje dag för att knyta an nya kunder, uppdatera din egen förmåga, brainstorma nya idéer etc. Det är inget unikt för start-up företag: många som behöver mina hjälp är klienter som antingen själva har gjort ingenting tills deras kurva börjar "peka nedåt" eller stora företag som blivit bekväma, ibland på grund av att de varit överlägsna sina konkurrenter under lång tid.

4. Se till att du har människor som tänker som du. Oavsett om du har anställda eller inte är det bra att ha människor att bolla med när vinden viner. Framgångsrika företag blir aldrig ifrågasatta kring sin affärsidé, men risken är stor att du kommer att bli det, om inte av kunder så av din familj. Att ha människor som är sk. ja-sägare runt omkring sig är bra när det finns en risk att man tvivlar på sig själv.

5. Vad har du för vision? En vision ska vara ett drömscenario som aldrig riktigt blir uppnått. Google har t.ex. följande: "Organize the world's information and make it universally accessible and useful." Varför är det viktigt att en vision? För att när du får anställda kan du kommunicera din vision som ska vara grundstenen i alla beslut du och dina anställda tar. På så sätt är ni alltid på rätt väg. 

6. Rekrytering ska ta tid. Att få tag i en människa idag är inga problem, Sverige är fullt av människor utan jobb. Att få tag i rätt människa är mer utmanande. Anställ en person som brinner för samma sak som du men är bra på det du är dålig på. En bra rekrytering är när både hjärnan och magen mår bra. 

7. Var inte rädd för att dela med dig. Idag ser marknaden annorlunda ut än för bara några årtionden sedan. Dela med dig när du kan, men var inte dumdristigt naiv. Ett exempel är t.ex. Tony Robbins, världsberömd coach och föreläsare. Du kan hitta timmar av gratis material från honom på nätet, ändå betalar människor multum för att se honom föreläsa live. Människor som kanske inte skulle veta vem han var om de inte hittat honom online. Jag ger också mycket gratis. Delvis för Nordnets räkning där jag bloggar om ekonomi, eller här på Villnia där jag delar med mig om mycket av det som jag använder både som ledare, framgångsstrateg och coach. Att inte ta betalt för att bygga ett namn är förstås lika smart som att ta ordentligt betalt när du kan. 

8. Det finns inga misstag, bara feedback. Det som har hänt har hänt. Nu har du två alternativ: lär av misstaget eller låt det äta upp dig inifrån. Du kan nog gissa vilket alternativ jag tycker är bäst. Det är lätt att bara se det negativa i en situation, men det finns något positivt i varje nederlag. Om inte annat så vet du vad du inte ska göra igen. Om du dessutom låter det äta upp dig är det det enda du kommer fokusera på och då är det också det du kommer få. Vi får det vi fokuserar på betydligt oftare än vad du kan tro. Är du intresserad av vad vår hjärna kan få oss att göra om vi tänker på "rätt" saker? Lyssna på Tony Robbins eller läs böcker om NLP (Neuro Lingvistisk Programmering)

 9. Ha koll på ekonomin. I början är du mer sårbar. En utebliven faktura så har du kanske tappat en hel månadslön. Köp inte massor av nya saker, trycksaker etc. i början. Inför varje köp, ställ dig frågan om det gynnar företagets tillväxt eller inte. Var ärlig med dig själv. 

Har ett start-up företag? Vad har fått dig att lyckas? Tycker du att jag har missat något? Skriv nedan eller följ mig på twitter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar