söndag 23 februari 2014

Mannen som lever sina drömmar

File:Emirates 777 Economy seats.jpg
Bild lånad från wikipedia
Ett flygplan på startbanan i Dubai, överröst av tjock dimma. Utanför fönstret ser världen spöklik och övergiven ut, planen som liksom vi väntar på att få lyfta syns som oskarpa konturer framför oss. Jag sitter bredvid Terry, en australiensare som tycker det är lustigt att vart han än åker i världen så frågar människor honom varför han lämnar ett så fantastiskt land som Australien. För lämnar Australien, det gör han. Fem gånger per år, tre veckor i taget. Han lämnar sitt lilla radhus som ligger på stranden i en ort som jag aldrig hört talas om, huset han älskar och som tillåter honom att varje morgon ta en barfotapromenad i sanden med sin hund. Han beskriver det som balsam för själen. Jag tror honom. Men resorna, de skulle han inte klara sig utan. Han började när han var 50. Det var planerat att gå i pension när han var 50, det hade han sagt länge, och ödet höll sitt löfte. Han blev övertalig på sitt arbete och frun lämnade honom efter 25 års äktenskap. Men hon är död nu ändå förklarar han och jag ser hur minnet smärtar. Han har hunnit bli 73, men då när han var 50 tänkte han att han skulle resa, medan han hade hälsan kvar. "När man är 50 tror jag det är vanligt att man börjar fundera på hur länge man kommer leva, men det är några år sedan dess". 96 länder har han hunnit besöka, favoriterna är Mongoliet och Antarktis. Vissa vill han återvända till, andra lockar inte alls. Nu är gör han på väg mot Norge för tre veckors skidsemester med några vänner. Tre veckor är den bästa reslängden berättar han, på tre veckor lär man känna människors goda sidor, men efter tre veckor börjar den yta som vi upprätthåller att krackelera. Det gör honom inget säger Terry, men när man är beroende av att någon ska dra upp en från ett stup i Etiopien är det bra om personen inte är arg på dig för att du är dålig på att diska. Hans ögon glittrar. Sedan blir han allvarlig igen. "Jag tror inte att man någonsin kan känna en människa till 100%, det är alltid 20% som man aldrig förstår". Jag antar att han syftar på sin fru, men han är inget offer. Han har lyckats vända något som för många skulle vara en av de största tragedierna i livet till ett äventyr som varat i 23 år.




2 kommentarer: